Varför Europas huvudstäder?

 Ja det vet jag faktiskt inte. Fick bara en snilleblixt en dag. Har varit i Thailand 7 gånger, USA en gång och på några härliga öar i Grekland och andra sommarställen i Spanien och Bulgarien. Men Europa då? Visst ligger Grekland, Spanien och Bulgarien i Europa men vad har huvudstäderna att erbjuda? Satte därför upp ett mål att hinna med alla innan jag fyller 60. Förstod inte då riktigt hur många det finns. Våra vänner tyckte det lät som en rolig idé och hängde på. Om vi hinner vet jag inte men vi har jobbat på bra under de 3 åren vi har haft på oss än så länge. Det finns 50 st och jag hade bara varit i ett par av dem innan vi började. Ni vet Paris, Köpenhamn, Stockholm, Oslo, London de vanligaste att besökta. Vad är det man ska uppleva i en huvudstad? Vad skiljer de olika åt? Nu när jag har varit i 13 st så har jag svar på några av frågorna. Mitt sätt att se och uppleva dem. 
 
Vi i kompisgänget kallar oss för Kannangänget. Namnet kommer från vår första resa ihop då någon fick tag i en liten kanna som den som fixat resan dit kastade i "blindo" till den som skulle fixa nästa. Vi har tänkt att rista in på något sätt eller göra något med den som visar år och städer vi upptäcker tillsammans. Vår första resa gick till PRAG och det var i september 2010.Viblev hämtade på flygplatsen av en stor Limousin som körde oss tillhotellet.  
 
Vår andra resa tillsammans var redan i december samma år. Den gick till Warsawa och det speciella med den var att vi hade snö den helgen. Det var en mysig stad men på grund av vädret fick vi ju inte sett så mycket av det som säkert finns att se. Vi tog oss in till stan med buss från flygplatsen.
 
 
 
År 2011 blev det BUDAPEST på våren och Bryssel på hösten. Av Budapest kommer jag bäst ihåg att vi satt på Fiskarbastionen, drack vin, åt gott och hade en fantastisk utsikt över floden och stan. Fyra av oss i gänget var även på vinprovning i en källare som låg på samma gata som hotellet. Det var mycket trevligt. De berättade om vinerna, man fick smaka några utvalda sorter och vi fick även lite tilltugg till. När vi satt här regnade det tydligen ute men det märkte inte vi av. Vi hade fantastisk väder hela helgen.
 
                                                                                                          Utsikt från Fiskebatiljonen.                                                             
                                                 
 
 
 
                     Nere i vinkällarens gångar.
 
 
BRYSSEL var en annan typ av stad. Ett härligt torg som jag inte minns namnet på och så klart Manneken Pis som var mycket mindre än jag trodde. Många moderna hus med EU anknytning. På söndagen tog vi tåget ut till en by som heter Brügge. Det var en trevlig tur ut på landet till en by med gamla hus, marknad och trevliga restauranger. Jag åt musslor kokta i vitt vin och det var så gott. Kan ju annars inte skryta med att det är min favoriträtt precis. Men är man i Bryssel med omnejd så ska man absolut prova. 
 
 
Det var lite om de fyra första resorna vi gjort i Kannangänget. Fortsättning följer.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kamillan.blogg.se

Här får du en salig blanding av resor, mat, städ och vuxenliv

RSS 2.0